Publisert på

Hvordan komme over 20 millioners juvet

Del med venner

De aller fleste som starter opp en bedrift har en drøm om å lykkes med virksomheten sin, men veldig få er klar over hvor enkelt det egentlig er å oppnå sine målsetninger.  

Merkevarebygging for dummies

Alle markedsføringsledere er enige om at merkevarebygging er nøkkelen for bedrifter som skal komme over 20 millioners ”juvet” uten å sprenge markedsføringsbudsjettet. Få er derimot i stand til å forklare merkevarebygging så enkelt at bedriftsledere hos små- og mellomstore bedrifter forstår konseptet godt nok.

A logo is the very first impression people get of your company. A logo needs longevity. A logo needs to be original. A logo should look professional. A logo should reflect the time and thought gone in to designing it. A logo is the starting point of your whole corporate image.

La oss si at bedriften/produktet er en mann og kundene er en kvinne. Kvinnen har helt spesifikke preferanser til en mann og vil ikke nøye seg med noe mindre enn det hun søker etter. De fleste har allerede nå forstått hva merkevarebygging egentlig er, la oss likevel forklare hva en må gjøre for å lykkes med denne kvinnen. Hva må du gjøre?

  1. Finn ut hvem kvinnen som trenger en mann er! Hvor gammel er hun, hvor hun bor, hvordan hennes økonomi er, hvor hun søker når hun leter etter en mann osv. Jo mer du vet, desto enklere blir jobben med å få denne kvinne, du er som en general som lager en stridsplan for å vinne en kamp.
  2. Kontakt en stylist (merkevarebygger) som kan gi deg et utseende som passer helt perfekt for denne kvinne. Få en hårsveis (logo) som kvinnen liker og husker, ikke en hårsveis du selv liker best. Ta på deg klær (nettside, facebook side etc.) som fremstiller deg som mannen hun søker, ikke tenk så mye på dine egne preferanser. Lær deg å snakke samme språk (tekster) som henne og bruk et toneleie (form og farge) som behager henne.
  3. Still opp der kvinnen er når hun ser etter mannen(velg riktig markedskanal) og vis deg selv fram som den perfekte mannen til henne (fremstill produktet). Jo dyktigere du er desto mer vil kvinnen ofre for at nettopp du blir mannen hennes, og for å avslutte kan man si det på bedriftsspråket at jo bedre ditt image er for målgruppen desto mer er kundene villig å betale nettopp for dine varer/tjenester.

For å si det enda enklere så kan du se nettopp dette hos merkevarer som Apple. I deres tilfelle er mannen en ”Iphone” og kvinnen er alle som har behov for en telefon. De ”brander” sin telefon under sin egen image og tar dobbelt så mye betalt som andre leverandører av mobiltelefoner, men kunder betaler gjerne prisen uten å nøle selv om de får eksakt samme resultat med alle andre telefoner.

Design av merkevareelementer

Når en grafisk designer skal lage merkevareelementer for deg så vil det kun tas hensyn til målgruppen (kvinnen) og her skal vi se litt på hvorfor.

  1. Design av logo krever at den er enkel å oppfatte. Det må være lett å huske og den må i form, farge og budskap passe godt til merkevaren. Logoen skal ikke være beskrivende og kunstnerisk, fordi om det var tilfelle så ville Apple vært en fiasko fra dag en.
  2. Design av nettside skal være tilpasset målgruppen både med tanke på hvilke teknologisk enhet som brukes til besøket, hvor mye nettkunnskap besøkende har, hvilken adferd og ønsker målgruppen har osv. Form og farge skal være godt egnet til målgruppen, så kunstneriske underverk virker mot sin hensikt.
  3. Design av arbeidsklær, butikk og annet skal videreføre merkevarens kommunikasjon mot målgruppen. Det skal gjøres en stor innsats for at alle deler av merkevaren er tilpasset målgruppen.
  4. Forpakning eller poser skal gjøre en gjerning samtidig som den er en del av merkevarens elementer.

Det finnes veldig mange andre ting i merkevarebygging som kunne vært sagt, men vi forsøker å holde dette på lavest mulig nivå slik at det er enkelt å oppfatte for alle.

Nå kan de aller fleste lykkes med alle målsetninger de har for virksomheten sin, men som menn flest må de velge ut kvinnen først.


Del med venner
Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *